دان اولــــــــــــــــــــــــــــدوزو

دان اولدوز ایستر چیخا گوزل یالواری چیخما

در "طوز خورماتو" چه می گذرد؟ / کشتار و تعرض، برای کوچاندن شیعیان ترکمن

+0 به یه ن
برای اطلاع از واقعیت آنچه در این زمینه رخ داده است، خبرگزاری ابنا گفتگویی با «دکتر محمد صالحی» از فعالان اهل طوزخورماتو انجام داده است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به کوشش: احمد محبوبی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

: در ابتدا بفرمایید که طوز خورماتو در کجا قرار دارد و مردم آن چه مذهب و نژادی دارند؟

ـــ طوز خورماتو در استان "صلاح الدین" در شمال کشور عراق قرار دارد و در هفتاد کیلومتری "کرکوک" واقع است. اکثر جمعیت طوز خورماتو ترکمن و شیعه اثنی ‏عشری هستند. اقلیتی از اکراد هم در آن سکونت دارند. این شهر در زمان صدام شهدای زیادی تقدیم کرده است.

: قضیه درگیری کردهای اقلیم با اهالی این منطقه چیست؟

ـــ  طی دو سال گذشته شیعیان طوز خورماتو به دست نیروهای «مسعود بارزانی» به شهادت می ‏رسند. آنها به شیعیان شبیخون می‏ زنند و حمله می‏ کنند تا اهالی واقعی آنجا را تخلیه کنند و این منطقه، کاملا کردنشین شود. در این حملات تعداد زیادی از مردم به شهادت رسیده‌اند. حتی خانواده ای را سراغ دارم که 5 نفر از اعضای آن به شهادت رسیده‏ اند.

: عامل درگیری چند روز اخیر بین نیروهای بارزانی و شیعیان طوز خورماتو چه بود؟

ـــ نیروهای بازرانی چند نفر از نیروهای بدر را به شهادت رساندند و به همین خاطر با هم درگیر شدند. تاکنون 8 نفر از ترکمن‏ ها هم شهید شده‏ اند.

کردها از سلیمانیه حمله می ‏کنند و هلی کوپترهای آمریکایی هم به آنها کمک می‎کنند.

بارزانی‏ها جوانان ترکمن را دستگیر کرده، خانه‏ ها و مغازه ‏هایشان را به آتش می‏ کشند. آنها حتی حسینیه‏ ها و پرچم امام حسین(ع) را نیز آتش زده‏ اند.

کردها همچنین تاکنون جوان‏هایی که دستگیر کرده ‏اند را آزاد ننموده‏ اند.

: آیا درگیری ادامه دارد؟

-- نه، اکنون درگیری قطع شده است؛ اما توافقی نیز به دست نیامده است.

متأسفانه حکومت مرکزی عراق به شیعیان طوز خورماتو هیچ‏گونه کمک رسانی نکرده و فقط بیانیه صادر کرده است.

کردهای بارزانی با قناصه‎ها جوانان ترکمن را به شهادت می‏ رسانند و تا حالا سه نفر  قناصه زن از اتباع بیگانه عضو داعش که با آنها همکاری می‏ کردند را دستگیر کرده‏ ایم.

: در سایر مناطق مثل دیالی، صلاح الدین و نینوا نیز این مشکلات وجود دارد. هدف اصلی بارزانی از این کارها چیست؟

ـــ کردها می‏خواهند شهرهای دیالی، سعدیه و جلولا را کردنشین کنند یا سنی نشین کنند. بنابراین تلاش می کنند که ترکمن ها که شیعه هستند را مجبور به مهاجرت نمایند.

از سوی دیگر، بارزانی به خاطر اینکه در انتخابات شکست خورد و نتوانستند حکومت تشکیل دهد احساس ضعف می کند و می‏ خواهد با این کار خودی نشان دهد. به عبارت دیگر،  وی می‏ خواهد فرافکنی کند و مردم را درگیر نماید تا بگوید من رئیس کردستان هستم.

آمریکا و ترکیه هم در این قضیه به بارزانی چراغ سبز نشان داده‏ اند. کردها همین کار را در "تلعفرِ موصل" نیز کردند و شیعیان از آنجا به سایر مناطق مهاجرت کردند. چون نفت زیادی در کرکوک است، می‏خواهند کل این منطقه را کردنشین کنند.

هدف دیگر آنها  این است که اگر در آینده، عراق به سه کشور تقسیم شد شیعیان در جنوب باشند و منطقه شیعه نشینی در کردستان نباشد. آنها حتی با کردهای شیعه هم مشکل دارند و آنها را مجبور کردند تا به بغداد کوچ کنند.

: این رخدادها آیا بر روحیه شیعیان طوز خورماتو تاثیری داشته است؟

ـــ ترکمن ها به خاطر مسائل اعتقادی ایستاده‏ اند و آنجا را ترک نمی‏ کنند. بارزانی‏ ها به اهداف خود نخواهند رسید چون منطقه متعلق به ترکمن‏ هاست. آنها مقاومت می‏ کنند و با پشتیبانی دولت و مراجع کردها به اهداف خود نمی‏ رسند.

: در پایان اگر پیشنهاد یا راهکاری برای برون رفت از این مشکل دارید بیان بفرمایید.

ـــ پیشنهاد من این است که مراجع محترم تقلید مخصوصا آیت الله سیستانی بیانیه صادر کرده و شیعیان این منطقه را تأیید کنند و از حکومت مرکزی بخواهند که برای حمایت از شیعیان طوز خورماتو نیرو بفرستد.

باید ارتش و نیروهای حشد شعبی به طوز خورماتو کمک کنند و پشتیبانی مراجع نجف در این امر خیلی مهم است.

همه باید به دنبال یکپارچگی عراق باشیم و از تقسیم آن جلوگیری کنیم.

اکنون بارزانی‏ها با سپاه بدر و مردم عادی درگیر هستند و مردم بی‏دفاع طوز خورماتو را قتل عام می ‏کنند. مردم آن منطقه چیزی برای دفاع از خود ندارند. ما از دولت، مراجع و کشورهای عربی انتظار داریم که جنایات کردهای بارزانی را محکوم و از کشتار و کوچ دادن مردم جلوگیری کنند.